Kan et ur motiverer dig til mere motion?

11. marts 2018

Reklame

Track dine skridt og få et indblik i hvor mange kcal du dagligt forbrænder som du ikke nødvendigvis er klar over. Det har jeg den sidste måneds tid gjort og jeg blev virkelig overrasket over at jeg dagligt går langt flere skridt end jeg egentlig er klar over. Mit gennemsnit ligger på 10.000-11.000 skridt om dagen, mit mål har heddet 10.000 dagligt, hvilket jeg indtil videre har nået. Jeg troede ikke jeg tog meget mere end 7.000-8.000 skridt om dagen, men der tog jeg fejl. Idag har jeg været på arbejde i 6 timer, jeg står op eller går frem og tilbage hele arbejdsdagen, og er allerede nu klokken 14:30 nået op på over 15.000 skridt! Man går ofte langt flere skridt end man lige er klar over.

For at være helt ærlig har jeg egentlig altid synes det var en smule komisk når folk rendte rundt med en skridttæller i siden og har ikke rigtig kunne se meningen med den udover man som navnet også fortæller, kunne tælle sine skridt. Dog må jeg tage de ord i mig igen fordi jeg er nu den stolte ejer af en skridt tæller og jeg elsker det!
Det skal være et sundt forhold man har til den, hvilket vil sige at hvis man ofte dunker sig selv oveni hovedet fordi de daglige 10.000-12.000 skridt ikke er opnået, er det ikke sundt. Nogle dage når jeg mine daglige mål, andre dage ikke. Det skal være en sjov form for motivation. Det er så sindssygt vigtigt at lytte til sin krop og være fokuseret på at det man foretager sig giver ens dagligdag positive vibes og ikke omvendt. Husk altid at lytte til din krop!

Hvis du ofte har svært ved at holde din motivation omkring sundhed ved lige kan en skridttæller være en virkelig god idé. Egentlig behøver du som sådan ikke at være ekstrem aktiv før du relativt hurtigt rammer de imellem 10.000-12.000 skridt om dagen, som det bliver anbefalet dagligt at gå for voksne.
Tag uret på om morgenen som det første når du står op, på denne måde får du tracket alle skridt fra du står op, til du går i seng og jeg er ret sikker på at du vil blive overrasket.

Det motiverer ofte at opnå mål og det kan du med mange af de skridttællere du kan få idag. Fx har jeg et rigtig fint ur som arbejder sammen med min Iphone og på den måde kan fortælle mig når jeg har opnået mine mål. Faktisk kan det også fortælle mig om min søvnrytme, min puls og fortælle når jeg får et opkald eller en sms. Det giver motivation for at opnå det samme mål dagen efter eller måske endnu større mål fremadrettet. Uret jeg har vibrerer så snart jeg har opnået mit daglige mål, så når jeg i løbet af dagen kan se at jeg ikke er i nærheden at mit daglige mål, så går jeg lige en liidt længere tur med min hund eller går over for at handle, i stedet for at tage bilen. På den måde er jeg bevidst om min daglige aktivitet og opretholder min motivation for at bibeholde min nuværende vægt eller måske tabe mig.

Måske du vil starte med en af de gratis skridttæller apps du kan får på din tlf, for at se om det er dig inden du tager ud og investere i et ur fx. Søg i app store hvor der er forskellige muligheder. Det er en virkelig god start, det er med en app bare vigtigt at du har din tlf på dig overalt, hele dagen, da du hurtigt kan miste en del skridt hvis du får lagt den fra dig. De fleste apps tæller skridt i form af den gps som er indbygget i din tlf. Vil du på et tidspunkt have et større indblik i din daglige aktivitet vil et ur der kan tælle dine skridt være en god investering. Jeg har den sidste måneds tid fået lov til at teste Fitbit Charge 2. Prisen er fornuftig og opfylder de behov jeg har for et trænings ur i begynder fasen. Jeg skal nok på et senere tidspunkt, når jeg har haft uret lidt længere og fundet ud af lidt flere funktioner, komme med et mere detaljeret indlæg herom.

God dag <3

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar